Knitting Socks

Hi!

Ik heb zeker al een tiental keer sokken op de breinaalden opgezet, maar geen enkele maakte ik tot het einde. Meestal raakte ik maar tot de boord... Ik was nooit tevreden, ofwel was de wol niet oké, ofwel raakte de wol in de nesten...

Maar begin vorige week ging ik het toch nog eens proberen. Ik vond nog mooie, lichtroze merinowol en voor de boordjes en de teen gebruikte ik diamant van Phildar. Een geslaagde combinatie, al zeg ik het zelf! Ik begon met volle moed, op vier sokkennaalden, te breien. Na enkele You-Tube filmpjes en blogs af te schuimen, op zoek naar tips en technieken is mijn sok klaar!

Inderdaad, één sok!

Het duurde véél langer dan verwacht, ik trok enkele keren de hiel uit en het was toch fijner werken dan verwacht.

Toch heb ik nu enkele tips en technieken onder de knie om een sok helemaal tot het einde te breien.
Ik zet ze even voor jullie op een rijtje. Met een beetje moed en tips lukt het zeker! En mijn tweede sok moet ook nog af natuurlijk!

Sokken breien: de Tips:

  • Zorg voor breinaalden zonder kop, die jou goed liggen. Ik gebruikte 3 bamboenaalden en 2 metalen  naalden. Door af te wisselen met bamboenaalden, was het gewicht minder en bamboenaalden glijden minder makkelijk uit de steken.
  • Probeer niet alle naalden onder controle te krijgen, maar enkel diegene waar je mee breit.
  • Trek de steken tussen de verschillende naalden extra aan, zo vermijd je dat je achteraf het 'rijtje' ziet waar je wisselde van naald.
  • Brei je eerste sokken zonder motiefje.
  • Schuim blogs en You-Tube filmpjes af om bij te leren en te bepalen welke hiel en teen je mooi vindt.


Ik maakte uiteindelijk een sok met een eigen patroon (combinatie hiel - teen). Ik schreef dit patroon ook al uit.

Ben je benieuwd? Hou dan zeker de blog en de patroon-pagina in de gaten!

_______________________________________________________

Hi!

Ever since I knit, I tried to make some knitted socks. But every time I started on knitting socks, I quit. One time I think the wool is not what I like, or I can't handle the wool and needles at once....

But earlier this week, I tried again. I've found some nice light pink wool and a skein of Phildar Diamant. These two match so well, I'd have to knit sock of them!

And guess what?! I finished my first sock!

Yes... Only One sock... I know...
It just took much longer than I thought... But I listed some tricks and techniques and keep them in mind for my second sock.


My tricks to knit socks:

  • Choose some needles that you like to work with. I used 3 bambooneedles and 2 metal sockneedles.
  • Don't try to control all of the four needles, but just the two you work with.
  • Between the needles, pull the stitches well.
  • Knit your first pair of socks without textures.
  • Choose a heel and toe that you like. Watch You-Tube movies to decide.

I've made a sock-pattern my own. Excited for the pattern? Stay updated and check the pattern-page later on!








Comments

Popular Posts